Opisywany układ jest elektronicznym odpowiednikiem popularnej sześciennej kostki do gry.
Głównym elementem kostki jest 14-stopniowy licznik binarny 4060 z wbudowanym generatorem. Część logiczną kostki tworzą układy scalone złożone z czterech 2-wejściowych bramek logicznych NOR (4001) i czterech 2-wejściowych bramek logicznych NAND (4011). Do wyświetlenia wyniku zastosowano siedem diod świecących rozmieszczonych na planie kwadratu, w jego narożach (4) i środku (1) oraz (2) w środkach krawędzi pionowych. Część liczącą kostki stanowi licznik binarny 4060, zliczający impulsy generowane przez wewnętrzny generator utworzony przez część aktywną znajdującą się wewnątrz układu scalonego i elementy bierne C1 i R1 decydujące o częstotliwości generowanego przebiegu zgodnie z zależnością:
Po zastosowaniu elementów o wartościach wg. schematu częstotliwość generacji wynosi ok. 2 kHz.
W opisywanym układzie są wykorzystywane tylko trzy sygnały z wyjść cyfrowych oznaczonych Q4, Q5 i Q6. Licznik pracuje w trybie modulo-6, zakres liczenia ograniczają diody D1 i D2 tworzące wraz z rezystorem R3 bramkę logiczną AND. W sytuacji, w której na wyjściach Q4, Q5 i Q6 pojawią się stany odpowiadające liczbie dziesiętnej 6 (Q6=1, Q5=1, Q4=0) jest generowany sygnał zerujący, który jest doprowadzany do wejścia kasującego RESET.
Dotknięcie palcem pola dotykowego SW powoduje start generatora i zliczanie generowanych impulsów. W tym stanie pracy świecą wszystkie diody. Odjęcie palca powoduje zatrzymanie pracy generatora i wyświetlenie ostatnio wygenerowanego stanu, będzie to wskazanie odpowiadające jednej z liczb całkowitych od 1 do 6. Układ zasilany jest napięciem 9V.
|
|